Weet je het nog? De keuze van Chinese techgiganten zoals Huawei en Xiaomi om auto’s te gaan produceren, werd aanvankelijk sceptisch ontvangen. Apple en Google hebben immers, ondanks miljardeninvesteringen, hun autoprojecten nooit succesvol afgerond. Experts oordeelden dat het bouwen van een auto veel complexer is dan het maken van een smartphone of tablet, wat de geloofwaardigheid van deze nieuwkomers ondermijnde.
Tegen alle verwachtingen in hebben bedrijven zoals Xiaomi de vooroordelen omgebogen met modellen zoals de SU7, dewelke bijna aan Europese topnormen voldoet, maar minder dan 30.000 euro kost. Een prestatie die traditionele fabrikanten echter niet wist te overtuigen. Zij hebben de competitieve voordelen van deze nieuwe aanpak niet begrepen, in tegenstelling tot Tesla, dat zijn processen wél radicaal aanpaste. Een grote misser, want de traditionele spelers zullen hun strategie moeten herzien.
Bliksemsnelle vernieuwingen
In het verleden hielden merken als Volkswagen en Toyota een model zes tot acht jaar op de markt, vaak met een facelift halverwege. Dat is nu verleden tijd. De nieuwe, snelle Chinese aanpak richt zich op klanten die steeds vaker snakken naar de nieuwste technologie. Hierdoor wordt de levensduur van een model waarschijnlijk teruggebracht tot vier of vijf jaar. Dit vraagt om een complete herziening en nieuw beheer van de strategie voor voertuigontwikkeling.
Advertentie – lees hieronder verder
De sleutel ligt in de ontwikkelingstijd waar een grote kloof gaapt. Heeft een westerse fabrikant vier jaar nodig om een model te ontwikkelen, dan doen Chinese bedrijven dat in twee jaar of minder. Dit snelle tempo houdt de kosten laag zonder prijsverhogingen. BYD bracht bijvoorbeeld in slechts zes maanden vier nieuwe modellen uit. De productie gaat steeds sneller, en westerse merken kunnen dit tempo niet meer bijbenen.
De oplossing van modulaire assemblage
Chinese autofabrikanten versnellen hun ontwikkeling met een modulaire aanpak die ver vooruitloopt op die van Europese, Amerikaanse en Japanse merken, om er maar een paar te noemen. Deze aanpak is grotendeels geïnspireerd op die voor mobiele telefoons: in plaats van elk voertuig vanuit zijn geheel opnieuw te bedenken, maken ze nieuwe modellen vanaf bestaande modules. Ze scheiden de ontwikkeling van software en het materiaal, of de hardware.
Westerse fabrikanten lopen op meerdere vlakken achter. Volgens consultantancybedrijf Kearney besteden Chinese bedrijven veel van hun productie uit. Zo laat Xiaomi zijn auto’s assembleren door andere fabrikanten, net zoals Apple dat doet met iPhones. Sommige bedrijven gaan nog verder en integreren onderaannemers direct in hun productielijnen, waarbij ze per taak, zoals persen of lakken, op stukloon betalen. Hoewel dit systeem soms in de beginweken kwaliteitsproblemen of softwarebugs veroorzaakt, die op afstand worden opgelost, lijken consumenten dit compromis te accepteren.
Wereldwijde invloed
China dwingt zijn normen geleidelijk, maar ook snel, op aan de rest van de wereld. Het is duidelijk dat Westerse fabrikanten deze transformatie niet langer kunnen negeren, maar dat gaat niet zonder pijn. Volkswagen herstructureert meerdere Duitse fabrieken en schrapt 30.000 banen om de concurrentie bij te benen. Renaultbaas Luca de Meo heeft de nieuwe aanpak al omarmd; de toekomstige Twingo wordt in slechts twee jaar ontwikkeld dankzij samenwerking met Chinese ingenieurs.
Het gaat dus niet langer om het beheersen van het hele assemblageproces met duizenden ingenieurs die elke stap optimaliseren. Westerse fabrikanten moeten overstappen op een flexibeler en kostenefficiënter model, zoals in de techsector gebruikelijk is. Voor hen is het een kwestie van overleven.
Foto’s: Huawei & Xiaomi
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be